Ergonomia w umeblowaniu biura – jak ją uzyskać?

krzesło obrotowe

Ergonomia to pojęcie, które w ciągu ostatnich lat zrobiło prawdziwą furorę. Prawie wszyscy je słyszeli, jednak niewiele osób zdaje sobie sprawę z tego, czym właściwie ergonomia jest i dlaczego jest taka ważna. Mówiąc najprościej – jest to takie zorganizowanie przestrzeni i działań, dzięki któremu zadania wykonywane są w możliwie jak najbardziej wydajny energetycznie sposób, z jak najmniejszym wysiłkiem wykonujących je osób. Jak jednak ergonomię uzyskać w biurze, w którym wykonujemy swoją pracę?

Krzesło obrotowe – podstawowy element wyposażenia biura

Krzesło, na którym siedzimy to zdecydowanie najbardziej podstawowy i najważniejszy element wyposażenia biura. Takie sformułowanie może wydawać się na pierwszy rzut oka mocno przesadzone. Ale czy tak jest naprawdę? Wydaje się dość oczywiste, że wydajność wykonywanej pracy zależy przede wszystkim od osoby która tę pracę wykonuje. Jednak niewłaściwe urządzenie przestrzeni może tę wydajność znacznie obniżać. Dyskomfort odczuwany przez wielogodzinną pracę przed ekranem komputera również jest czynnikiem, który w ogromnym stopniu spowalnia pracę. Dlatego tak bardzo ważne jest to, żeby pracownicy ją wykonujący mieli dostęp do wysokiej jakości krzeseł obrotowych, które w maksymalnym stopniu wspierają kręgosłup i pozwalają zachować wygodną i zdrową pozycję przez długi czas. Współczesne biura to nie tylko biurko i komputer, choć oczywiście obecnie coraz więcej czynności wykonuje się wyłącznie wirtualnie. Krzesło musi umożliwiać wygodne obracanie się, a nawet przesuwania, w celu ułatwienia dostępu do pozostałych urządzeń.

Jak przy pomocy ustawienia mebli zwiększyć wydajność pracy?

krzesło obrotowe

Wybór wysokiej jakości krzesła obrotowego to oczywiście nie wszystko. Bardzo ważne jest również odpowiednie rozplanowanie przestrzeni. Najważniejsze, używane regularnie urządzenia i przestrzenie muszą być łatwo dostępne, najlepiej bez konieczności wstawania z krzesła. W miejscach dostępnych trudniej należy umieścić wszystko to, czego osoba pracująca w biurze potrzebuje rzadziej. W miejscach trudno dostępnych (na przykład w przestrzeni pod biurkiem, albo na wysokiej półce w szafie) najsensowniej jest umieścić wszystko to, po co sięga się jedynie bardzo rzadko, w szczególnych sytuacjach. Dzięki takiemu umiejscowieniu mebli i używanych urządzeń ilość energii używanej podczas pracy, ale również ilość rozpraszających czynników, zostają znacznie obniżone.